Europaparlamentet och Europarådet har formellt antagit EU-förordning 1177/2010, som ger rättigheter till kryssnings- och färjepassagerare vid sjötransporter till och från EU-länder. Förordningen från den 18 december 2012 innehåller regler om:
- icke-diskriminerande tillgång till transport och rätt till assistans för personer med nedsatt eller begränsad funktionsförmåga
- rätt till assistans, kompensation och information vid förseningar och inställda resor
- möjligheter för passagerare att klaga
- ett nationellt klagomålorgan
Klagomål samt rätt till ersättning i förbindelse med driftsstörningar riktas först direkt till Color Line. Klagomålet måste skriftligt lämnas senast 2 månader efter den berörda avgången. Om du inte får den hjälp, service och assistans du har rätt till i samband med din resa kan man i Sverige också klaga efteråt. Klagomålet riktar sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som kommer att behandla klagomål på rederier, resebyråer och hamnar. Du kan lämna klagomål på allt med direkt anknytning till genomförandet av sjötransporten, till exempel förseningar eller inställda avgångar.
www.arn.se
arn@arn.se
Vi gör er uppmärksam på att informationen är återgiven utan förpliktelser.